Skrivet av: gripgreenland | 23 juli 2009

Att äta eller inte äta… igen

Det är ju inte bara fiskarna som behöver äta, vi ska ju också ha nåt i oss så vi orkar med de långa passen på lab…

En i gruppen har ju varit på stationen tidigare och här kommer Michaels mattankar.

——

En stor utmaning som vi står inför, förutom den vetenskapliga, blir mathållningen. Förra gången jag var på stationen 2002 var vi sju personer, nu är vi dubbelt så många. Frukosten kommer nog var och en, eller mindre grupper, förbereda för jag antar att alla inte har samma uppfattning om när (eller om) man skall äta frukost. Vi har inte heller någon trumpet eller dylikt med oss för att kalla till en gemensam frukost. Det blir nog flingor/müsli och mjölk, te/kaffe och kanske några smörgåsar i egen takt på morgonen.

Sedan har vi ju lunch och middagen kvar och eftersom köket som vi har till förfogande inte tillåter att många olika grupper lagar mat samtidigt så måste vi dela upp arbetet så att 2-3 personer varje dag ansvarar för lunch och middag. Det är en utmaning att laga mat till 14 personer, det skall bli spännande. Vi kommer självklart att lägga ut bilder och text från denna del av expeditionen också så om du är intresserad av arktiskt kulinarisk matlagning så glöm inte att kolla.

Förra gången jag var i Qeqertarsuaq fanns det bara en restaurang och man var tvungen att beställa 24 timmar i förväg (inte bord utan vad man skulle äta) så om det inte öppnat några fler restauranger kan man ju inte bara gå ut och äta om man inte orkar laga mat eller om matlagningen misslyckats helt!!

Några specialiteter som jag hoppas få uppleva igen

Torsk-AnnaTorsk Det finns gott om fin torsk i vattnen utanför Diskoön och det hoppas jag att vi kan fånga denna gången också. Bilden till höger visar Anna Holmberg med en av de större torskarna vi (hon) fick.

Öring fick vi köpa av en lokal fiskare och den var riktigt god så det hoppas jag också på.

Ren-karibo Vi fick också köpa ett lår av en lokal jägare och det räckte till flera middagar och var mycket gott

Mattak och torkad fisk Här går åsikterna isär. Mattak är valspäck som äts med en torkad liten fisk och vissa av oss tyckte att detta var gott eller i alla fall OK andra tyckte inte att detta var något gott alls, men roligt hade vi som framgår av bilden nedan där Jordi Altimiras tar sig an en torkad fisk och Anna ser på.

Mattak-Jordi

Kungskrabba Mycket gott vi fick köpa en hel säck med krabbor av en lokal fiskare och hade en mycket trevlig kväll efter en del jobb med att koka krabborna.

Kungskrabba-Michael

Kvanne Anna verkade inte få tillräckligt med grönsaker och gick lös på kvannen som växer vilt i området, färska grönsaker kommer till Qeqertarsuaq en gång i veckan så man kanske kan förstå hennes desperation.

Kvanne-Anna


Några specialiteter som jag hoppas slippa

Först gången jag besökte station var 1997. Jag var inbjuden föreläsare och ledde också ett mindre forskningsprojekt. Vi hade då förmånen att ha en lokal kvinna som lagade mat åt oss. Hon lagade mycket god mat med lokal anknytning men en dag hade hon fått tag i färsk säl och ungsbakat det som motsvarar revbensspjäll. Det vara bara en av deltagarna som tyckte detta var gott, han var från Färöarna och troligen uppväxt med säl på menyn, vi andra tyckte inte att detta smakade så gott, för mycket transmak för våra otränade smaklökar så det kommer jag att försöka undvika. MAX

Foto: Susanne Holmgren och Michael Axelsson

Responses

  1. Jag är uppvuxen på Grönland, men tyckwer verkligen inte heller om säl!

    Men mattak gillar jag, men inte ammassat som torkad fisk. Ska det vara torkat ska det vara torsk tycker jag.

    Myskoxe är gott också!


Kategorier

