Skrivet av: gripgreenland | 29 juli 2009

Djur man kanske får se…?

Vi kommer ju främst att titta på vad som finns i havet men vilka andra djur än fiskar och ryggradslösa djur har vi chans att se?

Det djur man mest förknippar med Grönland är väl kanske isbjörnen men risken/chansen att se en sådan är inte så stor dit vi ska, i alla fall inte vid den här tiden på året. Andra stora däggdjur är förstås sälar och valrossar. Och olika valar – vilka lär hålla sig framme framförallt under sommarmånaderna så en och annan kaskelot kan man ju hoppas på!

På land verkar renar och myskoxar vara de djur man har störst chans att stöta på. Annars finns även varg och fjällräv men de håller sig helst på avstånd från civilisationen.

Sen finns det förstås en massa olika fåglar och vi ser alla fram emot en och annan lektion av Kerstin. Själv skulle jag hemskt gärna vilja se en lunnefågel 🙂

86px-Puffin2

Foto: Wikipedia

Källa: Greenland Tourism


Responses

  1. Åh, läste artikeln i GP idag, och fick sån extrem hemlängtan!

    Jag är studerande vid Göteborgs Universitet (Geografiprogrammet) & hade kunnat offra en tå eller fler för att få följa med på den exspeditionen.
    Jag är halvsvensk & halv grönlänning.
    En svenskimå.

    Jag har lagt till er på Bloglovin’ så jag kommer spänt följa erat äventyr!

    • Så kul att nån utifrån hittat hit! Du får väl vara vår faktagranskare 🙂

  2. I’m on it!

    Men mest läser jag väl för att det är roligt och för att jag är lite yttepytteliten avundsjuk.


Kategorier

