Skrivet av: gripgreenland | 09 augusti 2009

Dagens profil

Äntligen! Här kommer det ni alla har väntat på – personliga presentationer av alla vi som är med på resan. Först ut är förstås Michael, utan honom hade ingen av oss andra varit här.

Max

Expeditionsledaren kollar läget vid ankomsten till ön

Namn: Michael Axelsson

Ålder: 51

Yrke: Professor i jämförande integrativ fysiologi, låter tungt men är världens bästa jobb. Vad det innebär är att jag undervisar studenter på universitetet inom området biologi och oftast inom mitt specialområde som är hjärtkärl- och respirationsfysiologi, sedan ägnar jag mig också åt forskning där jag studerar hur olika djurarter/djurgrupper reglerar sitt hjärta och kärlsystem.

Roll i expeditionen: Initiativtagare, jag har varit på stationen två gånger tidigare 1997 och 2002. Första gången var jag inbjuden att delta som lärare på en kurs, men 2002 ordnade jag en egen forskningsresa till stationen för ett antal kollegor från olika delar av världen (Sverige, Spanien, Australien, Kanada)

Fritidsintressen: Cykla är mycket roligt, speciellt på min landsvägsracer, en mycket vacker Italiensk Colnago. Gamla träslöjdstekniker som t.ex. svepaskar och att tälja träskedar i olika former. Läsa bra böcker mörka vinterkvällar är ju också mycket trevligt

Favoritmusik: Lyssnar egentligen på allt utom dragspelsmusik, det som kallas dansbandsmusik, nästan alla former av rapp och hästjazz (country and western), Om jag måste plocka ut något att ta med på en resa vilket man ju inte behöver numer för allt får ju plats i mp3 spelaren, så skulle det kanske bli Paul Kalkenbrenner, Lars Erik Larsson och Röyksopp

Favoritbok: Isaac Asimows robotserie eller Orson Scott Cards Ender serie

Senast lästa bok: Jan Guillou, Fienden inom oss och Birgitta Forsmans bok arvet efter Darwin

Favoritfilm: Senast sedda film är Ice age 3 men bästa film kanske skulle vara Seven (Se7en)

Favoritresmål: Grönland givetvis, annars skulle nog min fru säga jobbet

Favoritdjur: Myror, inte uppblåsta marina däggdjur som alla anda verkar titta efter dagarna i ända här uppe (valar altså)

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Carina (min fru)

Jag samlar på: faktiskt inget speciellt.

Responses

  1. Störtskön beskrivning av sig själv 🙂


Kategorier

