Skrivet av: gripgreenland | 10 augusti 2009

Tre glada doktorander

Albin

Namn: Albin Gräns

Ålder: 30

Yrke: Doktorand

Roll i expeditionen: Studerar hur hjärtkärlsystemet och magtarmkanalen, i fiskar, påverkas när havstemperaturen ökar.

Fritidsintressen: Mat och dryck (gärna i avlägsna länder på väg för att se på eller spela fotboll och gloendes på en bra serie på flyget dit)

Favoritmusik: Surfin’ Bird

Favoritbok: Dumskallarnas sammansvärjning

Favoritfilm: Pulp fiction eller Dum dummare

Favoritresmål: Vang Vieng (Laos). Flytandes ner för en flod i ett däck med en kall öl i handen.

Favoritdjur: Alla utom myggor

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Pyret eller en Fotboll

Jag samlar på: Köksattiraljer

——

Lars

Namn: Lars Niklasson

Ålder: 30

Yrke: Doktorand

Roll i expeditionen: Fiskimmunolog och chop monkey.

Fritidsintressen: Det som känns skoj för tillfället. Lirar lite fotboll när tillfälle ges. Funderar på att plocka upp elgitarren som står där hemma.

Favoritmusik: Är ju metal head i grunden men blandar och ger lite. Devin Townsend och Ginger är husgudar.

Favoritbok: Svålhålet av Mikael Niemi senast. Paul Austers Orakelnatten verkar också lovande.

Favoritfilm: Filmer man kan se om och om igen är oftast komedier. Ricky Gervais och Will Farrell är grymma.

Favoritresmål: Seattle var fräscht. Grönland är nog en ny favorit dock.

Favoritdjur: Far och Mors collievalp Hilma. Har för övrigt två bekanta som nyligen döpt sina döttrar till Hilma. Årets namn?

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Snus och Fia med knuff ;-).
Jag samlar på: Har en ansenlig mängd skivor, till min flickväns stora förtjusning. Någon som vet var man kan få tag i en snygg mediamöbel?

——

P1000250 (Small)

Namn: Henrik Seth

Ålder: 30 år ung

Yrke: Biolog och doktorand i zoofysiologi

Roll i expeditionen: Fiskkirurg

Fritidsintressen: Renovera huset samt att samla på prylar (se nedan)

Favoritmusik: Allt från Elvis till Thin Lizzy

Favoritbok: Papillion

Favoritfilm: Gladiator

Favoritresmål: Grönland  =)

Favoritdjur: Min katt Xena ”Warrior princess”

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Min fru Josefin

Jag samlar på: Alla möjliga högteknologiska prylar m.m.

Jag har alltid varit fascinerad av livets små och stora mirakel och då pratar jag inte om barn utan snarare om hur barn kan bli till. Hur en cell kan bli två och inom loppet av några månader utgöra en hel, fullt fungerande, varelse med en egen vilja? Hur är det möjligt att den blandning av celler som utgör den mänskliga hjärnan kan utföra det de avancerade beräkningar som krävs för det vardagliga livet? Hur är det möjligt för någon att älska någon så mycket som jag älskar min fru och vad är det rent fysiologisk som möjliggör detta?

Fysiologi, som är den gren inom forskningen som innefattar hur saker och ting fungerar och interagerar i kroppen hos människor och djur, har med andra ord alltid intresserat mig och det är sålunda föga förvånande att jag nu är forskarstuderande inom just zoofysiologi.

Mitt intresse för hur saker och ting fungerar yttrade sig redan som liten då jag plockade isär allt från rakapparater till diskmaskiner. Rakapparaterna var dock mina favoriter och så fort som mina föräldrar fick nys om att en rakapparat förpassats till de sälla jaktmarkerna, så såg de till att jag fick chansen att sätta skruvmejseln i den. Även om det numera är mer levande saker som framförallt fångar mitt intresse så det är fortfarande samma brinnande intresse.

Responses

  1. Samlar du på prylar…NÄÄÄÄÄ…det stämmer inte…Du samlar ju på känslor. Kom ihåg det heter känslor, inte prylar.

    =)

    • Prylar har också känslor =P

  2. Det är förvånandsvärt många forskare här som räknar sina fruar som saker ;P
    men gulligt var det i alla fall
    Puss på dig

    PS
    Nu har ni snart gjort halva tiden

    • Visst är det förvånande… å man kan ju fundera på varför inga män/pojkvänner har fått samma roll 🙂

  3. Några fler kissar?


Kategorier

