Skrivet av: gripgreenland | 12 augusti 2009

Två fiskare å en statistiker

Här kommer ytterligare tre stycken profiler!

Namn: Kristina (används sällan), Snuttan (används mest), Sundell

Ålder: Snart ett halvt sekel

Yrke: Biolog 🙂  – professor i zoofysiologi

Roll i expeditionen: bära is, pumpa vatten, bygga akvarier, laga mat, spana efter valar, njuta av den vackra naturen 🙂 och så förstås att undersöka och försöka förstå hur den globala uppvärmningen kan påverka fisktarmarnas möjligheter att ta upp näringsämnen och att fungera som barriär för skadliga mikroorganismer, som bakterier och virus. För att i förlängningen bättre kunna förstå hur förändringarna i klimatet kan påverka fiskarnas förmåga att tillväxa och må bra, hålla sig friska från infektioner.

Fritidsintressen: Ridning och hästar är kul och hundar är bland det bästa jag vet, sedan älskar jag att laga kul mat och fixa i min trädgård. Läsa en god bok är underbart avkopplande och så förstås att vara med min familj (mina goa tjejer – Erika och Helena –och så Karlsson) och mina vänner.

Favoritmusik: det mesta – beror så mycket på sinnestämningen – men Bruce är aldrig fel 🙂

Favoritbok: jag är en fullfjädrad ”deckarslukare”, gärna svenska, alltid roligt med miljöskildringar där man känner igen sig och alla gamla Stieg Trenter älskar jag. Eller brittiska, Ian Rankin, Stephen Booth och Reginald Hill är några favoritförfattare.

Favoritfilm: ser så väldigt sällan på film… läser hellre en god bok då 🙂

Favoritresmål: Galapagosöarna är nästa drömresmål

Favoritdjur: Hunden är nog det i alla fall, men när man är ute så här ligger ju valarna nära till hands, mina kära arbetskamrater fiskarna står också högt upp på listan och så är havsborstmaskar väldigt söta

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Ja, säg det

Jag samlar på: Te-kannor 🙂 men även andra vackra saker av keramik och glas. En och annan vacker stol och lampa har också samlats under mitt tak med åren.

—–

Namn: Erik Sandblom

Åder: 31 år ung

Yrke: Forskare/post-doc

Roll i expeditionen: Forskare, fiskare, snickare mm

Fritidsintressen: Familjen, fiske och forskning

Favoritmusik: Rock’n roll

Favoritbok: On the Origin of Species, även om jag inte har läst den i sin helhet. Få böcker har dock påverkat människans världsbild så mycket som den

Favoritfilm: Svårt eftersom det finns så många bra, men den senaste riktigt bra filmen som jag såg är nog No country for old men

Favoritresmål: Sydostasien och alla spännande sjöar dit jag kan dra min trailerbåt (Den stora och vackra sjön Mjörn utanför Göteborg är en personlig favorit där jag spenderar mycket av min fritid).

Favoritdjur: Dött lopp mellan Gädda och Gös (Den ene kraftfull och brutal och den andre slug och lynnig)

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Fiskespö och min sambo Karin.

Jag samlar på: Erfarenheter och upplevelser

—–

Namn: Kerstin Wiklander

Ålder: 53

Yrke: Statistiker

Roll i expeditionen: Statistik och försöksplanering samt arbetshäst (det finns mycket som skall bäras)

Fritidsintressen: Idrott (fotboll), natur (fåglar) och musik

Favoritmusik: Gubbrock, folkmusik, klassisk

Favoritbok: Något av Kerstin Ekman eller Vera Henriksen

Favoritfilm: Vägvisaren av Kurosawa

Favoritresmål: Tanzania

Favoritdjur: Oj, det finns så mycket att välja på så det går inte att välja ett. Det får istället bli min gamla nalle (nästan jämngammal med mig, sliten och stoppad med träull)

Sak jag skulle ta med till en öde ö: Det får bli två: kikaren och en fotboll

Jag samlar på: Gråa hår (tyvärr)

Kategorier

