Skrivet av: gripgreenland | 15 augusti 2009

Qeqertarsuaq i finalyra

Semifinalen mellan ”vårt lag” G-44 och SAK från Sisimiut är nu avklarad. Som vanligt missade jag lite av matchen pga andra plikter (lunch). När jag kom frågade jag den lokale polisen om ställningen och G-44 låg under. De hade fått en straff mot sig.

Bild 1a

En glad polis som fotograferar efter ett mål av G-44

Ställningen 0-1 stod sig en liten bit in i andra halvlek. Det tappra hemmalaget kämpade frenetiskt och hade en hel del chanser medan SAK bara verkade bevaka sin ledning. Inom loppet av några minuter gjorde G-44 två snabba och mycket vackra mål. Inte långt därefter fick de även in 3-1 med ett skott i krysset. Nu började publiken tro på final men med några minuter kvar reducerade SAK. Nervositeten var påtaglig men förbyttes slutligen till stor glädje när domaren blåste av matchen. Laget rusade fram till sin publik och alla var överlyckliga. Tänk att Qeqertarsuaq, som för första gången både arrangerar och har ett lag med i slutspelet, nu är i final.

Jag har nu också lite mer information till alla kalenderbitare om bröderna i laget. De är målvakten (nr 1), en mittback tillika lagkapten (nr 4) och toppforwarden (nr 20). I slutet av matchen byttes en fjärde bror in som härjade på högerflanken (nr 17). Jag antar att denna information glädjer alla fotbollsnördar.

Bild 2a

En av bröderna kastar inkast

Den andra semifinalen är också avklarad och G-44 kommer att möta Malamuk från Uummannaq kl 15 imorgon (lördag). Jag kan knappt bärga mig till dess…

Bild 3a

Laget tackar publiken

Kategorier

