Skrivet av: gripgreenland | 18 augusti 2009

Utan snus försmäktar jag på denna ö…

Av Lars

Snus har lyckats bli hårdvaluta här på Grönland. Det tenderar att bli så när man lämnar bekvämlighetens Sverige. Man borde såklart inse att tre dosor inte räcker för fyra veckors utlandsvistelse. Men när incheckningen var klar i Göteborg var tanken på inhandlingen av snus i flygplatsbutiken borta….

Därmed fick man utstå några dagars nervositet innan Erik kläckte att vi ju faktiskt inte var fulltaliga utan skulle få tillskott inom kort. Häromdagen anlände så en stock General portion (tack Jörgen!). Så har man då överlevt två veckor på tre dosor plus en dosa skänkt av en vänlig själ i form av min handledare. Så nu slipper mina kollegor leta efter fotspår ut i vattnet.

Annars har jag tagit tillfället i akt att medan vi är här lära mig Ussingkammartekniken som används för att mäta transport och resistans över tarmen. Till min hjälp har jag två stringenta Ussingchaufförer i Snuttan, som är min handledare, samt Fredrik, min biträdande handledare.

IMG_1998

ussing2

Med två lärare gäller det att plocka de bästa tipsen och se till att alla viktiga bitar kommer med. Här har vi två personer som har något skilda approacher i sitt sätt att utföra saker och ting. Detta gör att man får hålla sig på tårna för att kryssa rätt mellan alla tips och instruktioner. Som vi säger: Det finns inga genvägar till den perfekta labtekniken.

Första dagen med Snuttan innebär minutiösa förberedelser och inställning av apparaturen. Snuttan säger ”skär av agarbryggorna så att det varje dag är en färsk snittyta som leder strömmen” och ”Se till att elektroderna är fyllda och att det ligger en halv centimeter kaliumkloridkristaller i botten”. Noggrann (ähum) som man är lyckas det rätt bra och när dagen är till ända är en ny elektrodkung född. Nu kan tamej f-n ingenting gå fel?

IMG_1996

Dagen därpå kommer Fredrik inspringande och trycker på lite knappar, byter mottagarlådor och utbryter ”Du behöver inte göra det där, Larsa. Man har testat med färsk snittyta och utan färsk snittyta och man har inte sett någon signifikant skillnad, var inte för anal nu”. Samma sak gäller påfyllnad av kaliumklorid i elektroderna: ” Larsa, är elektroderna tomma? Nej, skaka bara upp kaliumkloriden och låt dem sedan vara”.

ussing

Efter diverse elektrodbyten och mixtring med apparaturen är mätningarna igång. Man inser snart att när allt kommer omkring är det vävnadens stabilitet och överlevnad som är det viktiga. Jag undrar hur man själv kommer låta om några år om man skall lära ut tekniken? Till dess får jag väl försöka sammanfatta de senaste dagarna. För att inte använda det slitna uttrycket ”alla sätt är bra utom de dåliga” får veckans visdomsord från duon bli: Om man gör det ordentligt från början så ska det funka men om det strular går det alltid att byta ut apparaturen =).

Responses

  1. Jag är avundsjuk på två saker – att ni är på Grönland, och att ni åfr göra intressanta mätningar

  2. Ja, det är minst sagt ett privilegium. Nu hoppas vi bara på intressanta resultat också =)…….


Kategorier

