Skrivet av: gripgreenland | 15 november 2009

Tales from the garage…

Av Catharina

Efter viss vånda fick vi i alla fall till en titel på vårt gemensamma seminarium i torsdags. Och kunde starta nästan på utsatt tid 🙂

Eftersom tanken med våra försök var att de skulle hänga ihop och komplettera varandra känns det extra nyttigt att vi faktiskt försöker föra ihop resultaten allt medan mer och mer data analyseras. Genom att diskutera det vi får fram ur alla möjliga infallsvinklar kommer vi förhoppningsvis fram till nya spännande slutsatser. Men än så länge dröjer det. Visst ser vi skillnader och visst är de statistiskt säkerställda men det är ju sällan så att alla resultat pekar i en och samma riktning. Ibland ökar det och i bland minskar det och det gäller att förstå hur detta hänger ihop fysiologiskt! (å jodå, Fredrik hade fått ihop några kurvor åt mig – verkar som att magen hos alla tre arterna svarar sämre vid högre temp…  men om arterna skiljer sig åt sinsemellan har vi inte kommit till än).

Part IV i vår seminarieserie kommer förhoppningsvis i januari, då får vi se vad container-gänget har lyckats få ut av sina försök…

—-

På kvällen var det dags för presentation nr 2 – denna gång fick jag representera hela expeditionen och berätta om våra äventyr för en något grånad allmänhet. Men det kanske bara är de som har tid att roa sig en torsdag kväll 🙂 Nåja, några yngre var där också och jag fick äntligen tillfälle att hälsa på vår trognaste (en av dem i alla fall) läsare – Kul att ses Myaraq!

Och en del intressanta frågor blev det, även om den första handlade om blommorna på avslutningsbilden..

Responses

  1. Åh! Hedersomnämnande i en favoritblogg! Jag tror minsann dagen artar sig!

    Jag tycker att det var jätteintressanta fakta ni hade kommit fram till och jag har tänkt mycket på det sen jag var där.
    Jag tänkte på felkällor osv.
    Tog ni hänsyn till om fiskarna var stressade för att ni hade tagit dem ur deras naturliga habitat?

    Jag hade jättegärna ställt frågor, men jag ville inte avbryta dig under din föreläsning 😉


Kategorier

