Skrivet av: gripgreenland | 08 februari 2011

Det börjar komma kurvor…

Av Catharina

Efter nästan en hel veckas körningar med respirometrarna finns det nu resultat från alla temperaturerna! Visserligen ofullständiga grupper men efter att Albin ägnat eftermiddagen åt att analysera kunde vi studera de första någorlunda täckande kurvorna till middagen Svårt att dra några slutsatser än  men det finns många spännande tendenser! Och vi avslöjar så klart inget förrän Kerstin har fått säga sitt 🙂

Att vi fått resultat tyder alltså på att kamrar och syremätare fungerat som de ska! Och att flundrorna ”fattat”  hur de ska bete sig när de stängs i i plastburkarna. Än så länge verkar allt ha flutit på oväntat bra 🙂 Det största problemet är logistiken runt omkring… men Albin har gjort ett detaljerat schema så att även vi andra ska fatta vilka fiskar som ska köras härnäst.

Under själva försöken står hålltanken med de fyra respirometrarna nämligen ovanpå ett av karen som de andra fiskarna simmar i vilket innebär att inte bara de fiskar som det körs försök på (och försöken omfattar tre dagar) utan även de i den tunnan är blockerade för andra försök just de dagarna – och respirometrin är ju inte det enda som pågår just nu…  Å jag lovar – i morgon kommer bilderna!

Responses

  1. Tänk så mycket bättre det var på Grönland. Då hade jag inte två kurser och fem pågående konsultuppdrag samtidigt. Jag hoppas kunna släppa kritan snart och slänga mig över era data. Jag antar att omvärlden väntar på resultaten.
    Önskar att jag kunde vara hos er nu!

    • Vi önskar att du var här också!


Kategorier

